2014. április 23., szerda

Játékfejlesztés - mire lesz szükségem?

Amikor 2013 elején elhatároztam, hogy márpedig játékot akarok fejleszteni, elég sokat dilemmáztam, milyen programokat használjak. Kezdőként fontos volt, hogy ingyenesek legyenek az eszközök, amiket használni fogok, ugyanakkor az ideiglenes megoldásokat nem szeretem. Így szempont volt az is, hogy a későbbiekben kereskedelmi célú projekteken is tudjam őket használni.

Mik is azok a szoftverek, amikre feltétlen szükséged lesz, ha játékfejlesztésre adod a fejed?

A játékmotor (Game Engine)
Egyértelműen ez a legelső dolog amit be kell szerezni. Én a három legnagyobb, ingyenesen is elérhetőt próbáltam ki: Unity3d, Unreal Development Kit, CryEngine. Röviden leírom a tapasztalataimat az utóbbi kettőről, bár túl sok időt nem foglalkoztam velük.

  • Unreal Development Kit: Már kezdéskor ütős látvány fogad. A szerkesztőt elindítva már kezünkbe kapunk egy teljes animált és hanggal effektelt karakter rendszert, irányítással együtt. First Person és Third Person nézetet egyaránt. Ez volt a fő indok, amiért egy kicsit hanyagoltam a Unity-t. Ugyanakkor Unity-hez képest kínlódás volt, például a közelharc leprogramozása. A programnyelve egyébként egyedi, a Java-ra emlékeztet.
  • CryEngine: Az UDK-hoz hasonlóan már kezünkbe kapunk egy adag grafikát, karakter vezérlést. Viszont szintén saját scriptnyelvvel rendelkezik, aminek az elsajátításához (akkor még) nem találtam elegendő információt.

Alapvetően Unity3D-nek több előnye is van, ami miatt az én szememben megelőzte az előző kettőt:
  • Rugalmasság: bár nem kapunk csili-vili grafikát induláskor, és esetleg a karakter irányítást is magunknak kell megírnunk (ha nem felel meg az alap), viszont cserébe olyan rugalmas és könnyen kezelhető rendszert kapunk, amiben bármilyen játékot elkészíthetünk.
  • Tanulhatóság: Unity-hez nem hoztak létre egyedi script nyelvet, inkább már létező program nyelveket bővítettek további osztálykönyvtárokkal. C#-ban és Javascriptben is programozhatunk, ha pedig elakadunk valahol, csak beírjuk Google-ba és jó eséllyel kapunk róla megoldást.
  • Közösség: Amíg az UDK-t és a CryEngine-t egy adott játék fejlesztéséhez tervezték és később bővítették tovább, addig a Unity-t alapvetően azzal a céllal hozták létre, hogy minél több játékfejlesztő tudja használni projektjeihez. Ennek köszönhetően erős közösség verődött össze köré. Emiatt rengeteg információ, tutorial és asset (játékba való tartalom - 3dmodellek, hangok, program részletek..stb) érhető el könnyedén.
  • Ingyenes: az ingyenes verzióból ugyan néhány funkció hiányzik (árnyékolás például), de cserébe tényleg ingyenes és használható kereskedelmi céllal is egészen 100.000 USD (22milló forint a cikk írása idején) éves bevételig.
Én tehát emellett a játékmotor mellett voksoltam le. 


3D Modellező program
Ebben a témakörben már nincs akkora választás. Ha maradunk az ingyenes megoldások terén egyedül a Blender jöhet csak szóba. A 3d modellezés nem az erősségem, ha csak lehet kerülöm, de még így is szükségem van olykor erre a programra. Bátran állíthatjuk, hogy tudásilag a fizetős testvéreit is eléri, mind modellezés, texturázás, mind pedig animálás terén. Akárcsak a Unity köré, a Blender köré is nagy létszámú közösség jött össze, és rengeteg tutorial és információ érhető el hozzá, nem beszélve arról, hogy bizonyos unity asset készítők is ezt használják, ebből adódóan ez az elsődleges modellező eszköz, amit az asset-ük támogat.


Képszerkesztő program
Szükséged lehet még egy képszerkesztő programra is. Én Photoshop-ot használok, de természetesen ennek is van ingyenes alternatívája: a GIMP, ami szintén teljes értékű szerkesztő program.
Gimp letöltés: http://www.gimp.org/

Ezekre a programokra lesz tehát szükséged, a játékfejlesztéshez. Bizonyos játékokhoz (például multiplayer vagy MMO-khoz) másra is szükséged lehet, de ezekről majd később fogok írni.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése